Apa Peranan Pas Dalam Politik Melayu?

Apa Peranan Pas Dalam Politik Melayu? - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Apa Peranan Pas Dalam Politik Melayu? !! Semoga tulisan singkat dengan kategori mualaf dalam pas !! parti islam semalaysia !! PAS !! politik cina !! Politik melayu !! RUU 355 !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Apa Peranan Pas Dalam Politik Melayu? ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->



Kitab Sejarah Malaya
Parti Islam SeMalaysia
Menjelang PRU tidak lama lagi, ingin saya bertanya apakah peranan PAS dalam politik Melayu. Page ini bukan menumpukan perihal politik namun kami cuba menganalisis keadaan yang berlaku demi kemakmuran semua orang Melayu pada masa depan dan bila berpolitik apakah yang orang Melayu harus faham. Parti ini sudah wujud hampir seumur dengan UMNO namun dipercayai ia adalah daripada Kesatuan Melayu Muda yang telah diharamkan oleh British pada satu masa dahulu.

Parti ini mengalami pelbagai evolusi dan suka duka dalam memperjuangkan kedudukan Islam dan orang Melayu namun sejauh mana kejayaan mereka itu berjaya menyelamatkan orang Melayu yang pada masa sama seakan-akan ditipu oleh UMNO. Sebelum itu boleh dibaca apa itu politik kepada orang Melayu http://kitabsejarahmalaya.blogspot.my/2017/08/orang-melayu-tak-faham-apa-itu-politik.html

Jadi saya macam inilah, disebabkan banyak yang kata dunia ni luas terbentang dan perjuangkan Islam dengan menolak kepentingan bangsa maka saya nak huraikan serba sedikit pemerhatian saya kepada apa yang berlaku.

Orang melayu tak faham seni politik gaya islam dan gaya sekular. Biasanya kita akan jadi fanatik samada islam atau sekular. Sedangkan dalam Islam sudah ditekan konsep politik yang ada hari ini.

Bila sebut Islam Melayu nampak PAS bila sebut Melayu Melayu akan nmpk UMNO.

Kedua2nya cuba nk tarik sokongan bukan Melayu. Tapi jelas dan nyata UMNO menang. Betul prinsip yakin pada Allah. Tapi apa jalan PAS untuk meyakinkan non muslim dikala "Melayu" muslim sering buat onar dan diapit pula dengan isu2 semasa seperti islamphobia.

PAS juga tidak bertanding disemua kerusi untuk membentuk kerajaan pusat. Jadi macam mana nk urus tablighkan agama dan uruskan negara mengikut syariat sedangkan dia takda kuasa.

Perkara macam ini lah yang harus PAS atasi. Dulu PAS kuat sebab Mahathir berjaya kawal negara dgn tegas. Tempias dari situ Melayu walaupun berpecah tp bergabung dalam hal2 berkait Islam dan Melayu.

Hari ni apa pendirian PAS selain dari membawa diri dan bergado dgn PAN?. Apa penyelesaian PAS kepada maslahat ummah? Apakah PAS menjadi pendesak kepada sistem Islam sprt mahkamah Syariah supaya dinaik taraf. Dari hal ni akhirnya terpaksa juga PAS bergabung dengan UMNO untuk RUU 355 sedangkan kuasa hal ehwal Islam adalah pada Sultan. Tapi sebab PAS tidak ada kuasa majoriti maka takda apa yang mampu dibuat akhirnya.

Jadi kenapa PAS tidak menunjukkan hal ini kepada mualaf dan non muslim dan paling penting ialah mendidik pengkiutnya "apa itu politik"

Apa pendirian mualaf2 pada PAS?, Redhuan Tee dh terang2 UMNO diakhirnya dia berjuang untuk komuniti Cina Muslim walaupun pada awalnya dia berjuang untuk Melayu. "Cina"?

Jadi jika hendak mengangkat kedua hal agama dan bangsa majoriti ADUN2 Melayu tak kira parti kena ramai dan meraka akan sokong perundangan atau pergerakan Islam, maka paling mustahak sekarang pada saya ialah meramaikan Melayu di dalam Parlimen sbb kita belum ada mualaf bertanding dlm PRU.

Saya faham orang PAS tak suka, saya non partisan. Jadi saya senang nk tulis. Tuan tau Gerakan, SUPP sebagai cthnya telah bergabung dgn BN selepas 1969. Hari ni kedua parti tu adalah pendesak dari dalam dalam hal2 Cina yang diketuai MCA. DAP bertugas sebagai pencetus polemik atau menjadi pemangsa. Ini lakonan supaya org2 Cina dapat apa yang mereka mahu dari BN dan mereka berjaya dgn taktik ini. Inilah game politik yang pernah berlaku di Turki zmn Khalifah Ottoman terakhir.

Saya harap tuan faham maksud saya. Saya dulu penyokong ABIM kemudiannya UMNO dan sekejap meyokong PKR. Hari ini saya memilih calon terbaik dan yang pastinya Melayu Islam. Saya sayang bangsa saya dan saya junjung Islam di kepala saya maka saya sanggup mati untuk agama dan bangsa saya.

"Hidup bermaruah mati syahid"

Sekadar itulah pandangan saya yang fakir. Nak politik kena cerdik, teliti, mengawal emosi dan jangan taklid buta. Lagi satu baca buku2 ilmiah politik Malaysia macam

W.R Roff : Nasionalisme Melayu
Ahmad Boestaman: Dilema Melayu :
Tun M : Dilema Melayu
Kamarudin Jaafar : Dr Burhanudin Helmy, Pemikiran dan Perjuangan
Dr Burhanudin Helmy : Politik dan Agama
Ramlah Adam : Gerakan Melayu Kiri
Senu Abd Rahman : Revolusi Mental
Mitos Pribumi Malas : Syed Husein Al Attas

Dan banyak lagi.


Demikianlah Artikel Apa Peranan Pas Dalam Politik Melayu?, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Apa Peranan Pas Dalam Politik Melayu? ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Apa Peranan Pas Dalam Politik Melayu? ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.