Orang Melayu Tak Reti Berniaga?

Orang Melayu Tak Reti Berniaga? - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Orang Melayu Tak Reti Berniaga? !! Semoga tulisan singkat dengan kategori ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Orang Melayu Tak Reti Berniaga? ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->



Kitab Sejarah Malaya
Ikan kering
Hari ni aku nak cerita pasal ekonomi Melayu tapi bab kapal laut dan macam mana British berjaya menunjukkan kuasa mereka. Korang mesti tau dan rasa takjub bila cerita pasal Sriwijaya dan Melaka dan korang selalu rasa bangga dengan kejayaan dua emporium ni menjadi kuasa dagang yang sangat hebat.

Tapi cuba korang fikir kenapa sampai hari ni ada quote "Jika British tak ada kita takkan selamat dan maju". Eh, tadi kau bangga sangat dengan Sriwijaya dan Melaka tapi apahal pulak kau rasa British lagi supreme?.

Kau tak rasa pelik ke? atau kau malas nak fikir diluar tingkap..haha. Cuba kau bayang kemana pergi kuasa laut Melayu selepas jatuhnya Melaka dan pada aku Johor dan Kedah hampir-hampir menjadi kuasa baru lautan Melayu disini. Pasal Acheh dan Bugis tu aku malas nak cerita sbb kompleks. Emm.. cerita bab kapal-kapal ni semua, aku rasa semua orang dok rasa bangga tu je la.. tapi apa usaha korang buat?

Sebenarnya bila masuk British dan kapal2 China, laut Melayu yang dulunya milik Melayu dah lumpuh sama sekali, British bangunkan kapal-kapalnya sendiri sama jugak dengan Cina malah British turut membeli kapal-kapal Cina yang dianggap lebih kuat dan mampu membawa muatan berat. Ko rasa?. Lupa nak tambah.. Cina dan British mula gunakan bahasa inggeris sebagai bahasa dagang..mana hilanglah segalanya..bukan saja laut malah bahasa Melayu juga..

Jadi disebabkan pusingan inilah menyebabkan kapal-kapal Melayu mula tenggelam. Kalau rujuk zaman Melaka, Sultan Muzaffar sendiri beli kapal dari Pegu dan sewakan kepada para pedagang. Kemudiannya ada kapal Jawa dan Pinisi Bugis jadi mana datangnya kapal Melaka? kalau kau nak cakap kapal Melayu itulah 3 jenis kapal Melayu. Pegu, Jawa dan Bugis.

Selepas beberapa abad cina mula gabungkan tongkang dorang dengan pinisi Bugis tapi sudahnya kapal tu depa klaim hak dorang. Nasib la orang bugis masih kekalkan identiti bangsa pelaut. Kalau tak memang apa pun takde dah. nampak tak? kesannya Melayu tinggal bulu je.. itupun kau nak anti bugis sebab kononya dorang ni lanun..padahal kau kaji pun idak..keke

Kemudiannya bila perdagangan dah mereput dari orang Melayu maka hilanglah kuasa maritim Melayu selama-lamanya walaupun kau ada baca kisah di Kedah yang sebenarnya bagi aku ia adalah "Malay last ship ever seen" yang kemudiannya ia hilang selama-lamanya. Dari kuasa maritim maka tinggallah orang Melayu di persisir pantai buat berniaga ikan masin, kepok leko dll. Kau rasa maju tak?, ada tak nelayan Melayu pakai BMW 5 siri?

Dari tepi laut itu jadila ekonomi sara diri yang kemudiannya Melayu ni pakat-pakat jadi negara agraria tumpu sektor pertanian. Tapi disebabkan 80% dulu kala bukan pedagang maka apa modal yang ada untuk rakyat?.. psstt.. zaman feudal dulu ada tak skim bantuan pertanian? haha..

ok bye..

Orang bijak selalu kena aniaya.. Melayu la tu.. kau je rasa bangsa kau lemah... padahal kau sendiri yang pemalas!


~Buku kena baca banyak2 baru korang faham keadaan negara serba serbi.


Demikianlah Artikel Orang Melayu Tak Reti Berniaga?, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Orang Melayu Tak Reti Berniaga? ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Orang Melayu Tak Reti Berniaga? ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.