Naga vs Harimau - Peperangan Di Hujung Dunia

Naga vs Harimau - Peperangan Di Hujung Dunia - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Naga vs Harimau - Peperangan Di Hujung Dunia !! Semoga tulisan singkat dengan kategori Cina !! melayu malas !! mitos pribumi malas !! yahudi asia !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Naga vs Harimau - Peperangan Di Hujung Dunia ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->




           Sebenarnya artikel ini sudah dihantar ke sebuah majalah tempatan pada bulan November yang lalu, mungkin tema dan isinya tidak bersesuaian dengan keadaan semasa maka saya beranggapan artikel ini tertolak dari dipaparkan didada majalah berkenaan. Maka dari dibiar tersimpan dimuka skrin komputer adalah lebih baik saya kongsikan kepada anda. Semoga bermanfaat!!

    Naga itu bagi masyarakat Asia selalunya disimbolikkan sebagai negara dan kaum Cina manakala Hujung Dunia pula beerti Tanah Melayu manakala Harimau sudah pastilah simbolisme yang cukup terkenal dikalangan kita dan tidak perlu dipanjangkan lagi. Tentang kedua-dua persoalan ini tidak perlulah dipanjangkan kerana ianya hanya simbolik dalam menunjukkan sejarah dan budaya sesebuah kaum.

            Penulisan ini sebenarnya ingin memberi sedikit pandangan tentang sikap masyarakat Cina di Malaysia yang amat jarang sekali dibicarakan. Agak hairan juga apabila terdapat beberapa kajian yang dilakukan oleh orang Cina dalam membicarakan sejarah orang Melayu, namun amat kurang pula orang Melayu membicarakan persoalan sejarah kaum Cina di Malaysia yang hanya ditumpukan hanyalah pada bidang politik mereka sahaja tanpa mengetahui punca-punca sebenar dan siapakah mereka ini.  Makalah ini bukanlah bertujuan untuk memburukkan atau bersifat perkauman, tetapi lebih kepada memberi penerangan kepada orang Melayu, apakah penyebab utama yang membawa kepada perseteruan abadi antara kedua-
Naga vs Harimau - Peperangan Di Hujung Dunia
dua kaum ini. Jika para pembaca sedar dewasa ini terdapat pelbagai buku yang membicarakan tentang soal hubungan di antara kedua-dua kaum ini. Antaranya ialah buku bertajuk 13 Mei oleh Leon Comber dan Cina Ketiga oleh C.P Fitzgerald, kedua-dua penulis ini merupakan orang Barat yang mengkaji sosiomasyarakat Cina di Malaya pada waktu itu.  Mereka telah cuba sedaya mungkin untuk bersikap neutral dalam membahaskan kekurangan dan kelebihan antara kedua-dua kaum ini. Bagi saya tidak semua orientalis itu bersikap berat sebelah dan anti Melayu, jika diamati betul-betul, kita akan melihat bahawa British dan Orientalis lebih menghormati orang Melayu kerana bumi Malaya adalah milik ketuanan Melayu. Telah menjadi resam bagi penjajah untuk lebih menghormati anak pribumi pada waktu itu tidak kiralah sama ada penjajah Inggeris, Belanda mahupun Jepun.
            Persoalannya kini, apakah masih lagi wujud istilah “rasisme” apabila membicarakan tentang sejarah sesebuah kaum? Terserah kepada anda untuk membuat penilaian. Makalah ini ditulis untuk memberikan pencerahan dan menerangkan sedikit sebanyak dapatan yang saya perolehi hasil daripada penganalisisan berkenaan pola fikir masyarakat Cina di Malaya. Diharapkan apa-apa yang dipaparkan ini dapatlah menambahkan lagi kefahaman kita yang sebenarnya tentang permasalahan kaum di Malaysia ini.

            Dalam prakata buku China Ketiga menjelaskan bahawa “Kaum China sama seperti kaum Yahudi, yang menguasai perniagaan – tidak disukai malah dibenci serta tidak diterima oleh masyarakat pribumi di tempat mereka tinggal, perbezaan antara mereka ialah kaum China mempunyai negaranya sendiri berbanding dengan Yahudi dan sejak zaman berzaman merupakan sebuah kuasa besar di Asia Timur”. Secara umumnya memang tidak dapat disangkal oleh sesiapapun bahawa masyarakat Cina telah dibawa masuk oleh British untuk tujuan membuat kerja-kerja melombong bijih timah pada awal abad ke-19 walaupun pada abad yang lebih awal lagi sudah ada perhubungan di antara Negeri-negeri Melayu dan China. Mereka datang ke sini sekadar untuk menjalankan perdagangan, kemudiannya pulang ke negara asal. Ada pula yang tinggal di sini untuk beberapa waktu bagi mengumpul kekayaan dan kemudiannya pulang ke tanah air mereka. Akibat daripada kesedaran nasionalisme yang kuat diseluruh dunia pada tahun-tahun 30-an, maka masyarakat Cina yang berada di Asia Tenggara mula memikirkan untung nasib mereka sama ada untuk terus menetap di negara yang mereka kunjungi ataupun pulang ke negara asal.  
    
1.Rajin lawan Malas

            Jika diteliti secara lebih halus banyak pendapat dan kajian yang telah diberikan terhadap kaum Cina yang berhijrah semasa pertengahan abad ke-19. Kesemua mereka sependapat bahawa orang Cina pada peringkat awal langsung tidak campur tangan dalam mana-mana sistem politik di negara yang mereka tinggal. Mereka lebih memberi tumpuan kepada bidang perniagaan dan mencari kekayaan. Kebanyakan mereka ini pada peringkat awalnya merupakan golongan miskin dan terpaksa menempuh pelbagai cubaan untuk sampai di Malaya dan negara sekitar Malaya. Mereka belayar beribu-ribu batu jauh dari tempat asal mereka semata-mata untuk memperbaiki hidup mereka di kampung. Adakalanya mereka dibunuh dan dirompak di tengah laut, diperdagangkan dan dijual kepada orang lain sebagai hamba. Sedikit sebanyak semangat untuk mencari kekayaan itu menjadi sangat kuat.

            Manakala bagi orang Melayu (pribumi) mereka sudah berasa selesa dengan keadaan yang serba cukup walaupun tidak kaya dengan hasil makanan yang mencukupi dan tidak terlalu terdedah dengan budaya barat membuatkan orang Melayu pada waktu itu cukup selesa tanpa perlu berusaha banyak. Di samping itu, sikap taat setia yang tidak berbelah bahagi oleh masyarakat Melayu kepada sultan dan golongan pembesar sedikit sebanyak memperlihatkan kemunduran orang Melayu pada pandangan Barat. Masyarakat Melayu memberi seluruh kepercayaan mereka kepada golongan ini dalam mengurus tadbir negeri dan kehidupan mereka. Orang Melayu juga menganggap hidup di dunia ini hanya sementara sahaja, maka cukuplah berusaha sekadar untuk hidup dan tidak perlu mengejar kemewahan dunia. Maka lahirlah ungkapan, “pemalas dan tidak berdikari” ke atas orang Melayu. Orang Barat seperti L.R Wheeler dan B.W Hodder menyatakan bahawa orang Melayu tidak mempunyai pelajaran yang tinggi dan amat berpegang teguh kepada agama Islam dan kurang dipengaruhi oleh dorongan material.

            Syed Hussein Al-Attas dalam bukunya “Mitos Pribumi Pemalas” telah memberikan kita jawapan yang sangat tepat iaitu “Seandainya orang melayu itu pemalas maka siapakah yang menanam padi dan menghasilkan beras sewaktu kaum-kaum lain masuk ke Tanah Melayu dan siapa pulakah yang menjadi pekerja kontrak semasa proses pembangunan Tanah Melayu selepas perang?, dan sekiranya Melayu itu mundur, siapakah yang melombong dan menghasilkan emas sebelum orang-orang Barat dan imigran masuk kesini?” Pada hemat saya, seandainya Melayu itu mundur bagaimanakah pula orang Melayu mempunyai kerajaan, sistem pentadbiran dan budayanya tersendiri? Apakah disebabkan sikap Melayu yang santun itu membuatkan masyarakat Melayu dianggap lemah dan mundur? Adakah apabila dasar sekular diadaptasi oleh orang Melayu menjadikan mereka lebih moden dan maju? Inilah persoalan yang sering menjadi alat anasir luar untuk meracuni anak Melayu supaya menghina bangsanya sendiri.

            Walau bagaimanapun, bagi golongan penjajah, masyarakat Cina dianggap sebagai golongan kelas kedua kerana bagi kolonial mereka ini (orang Cina) sekadar mesin untuk menghasilkan kekayaan dan bukannya sebagai orang yang mempunyai hak untuk masuk campur dalam hal ehwal Malaya. Masyarakat Cina juga pada waktu itu lebih menumpukan kepada keadaan politik di negara China. Pergolakan dalaman yang tercetus di antara Dinasti Manchu dan Kuomintang dan Pemberontakan Taiping membuatkan masyarakat “Cina luar” (kaum Cina yang berhijrah) ini tidak campur tangan di tempat mereka menetap. C.P Fritzel menyatakan bahawa orang Cina selepas jatuhnya era dinasti lebih menjuruskan diri mereka ke dalam politik “survival of the fittest”, yang mana golongan atau parti yang kuat dan mampu memberi kesenangan kepada mereka akan mendapat sokongan penuh sama ada dari sudut kewangan ataupun tenaga. Maka tidak hairanlah sekiranya hari ini kelihatan jelas di Malaysia orang Cina mula beralih arah kepada sebuah parti yang lain.




Demikianlah Artikel Naga vs Harimau - Peperangan Di Hujung Dunia , Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Naga vs Harimau - Peperangan Di Hujung Dunia ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Naga vs Harimau - Peperangan Di Hujung Dunia ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.