Mat Kilau Difintah

Mat Kilau Difintah - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Mat Kilau Difintah !! Semoga tulisan singkat dengan kategori dato bahaman !! Dato Gajah !! Mat Kilau !! Pahang !! Sultan Abu Bakar !! Sultan Ahmad Shah !! Tok Gajah !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Mat Kilau Difintah ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->



Kitab Sejarah Malaya
Buku
Selepas beberapa hari saya berjaya menghabiskan bacaan saya. buku yang saya baca bertajuk Sejarah Dato Bahaman oleh A.Talib Bin Haji Ahmad, terbitan 1962 dan setebal 126 halaman. Penulis ini berasal dari Karak Pahang. Satu hal yang menarik tentang buku ini ialah kesukaran untuk mendapatkannya dan sesungguhnya buku-buku sejarah berkenaan Pahang tersangatlah susah untuk dilihat pada hari ini. 
 
Buku ini pada saya sangat menarik kerana ia diakui oleh penulis dan editor bahawa ia merupakan perkumpulan cerita lisan dari orang ramai terutama sekali di daerah Semantan dan Temerloh yang merupakan kubu kuat bagi Dato Bahaman dan Dato Gajah. 
Umumnya penentangan orang-orang Pahang berlaku pada zaman Sultan Ahmad Shah iaitu Sultan Pahang pertama dari jurai Bendahara Melaka dan terdapat pelbagai kisah yang tular tentang pahlawan Pahang ini sejak dekad ke dekad. Kisah mereka ini dianggap menarik dan tidak kurang pula menimbulkan pelbagai pandangan dari masyarakat umum. Ada yang menyokong dan menjulang mereka dan ada pula yang mencemuh mereka. 

Di dalam buku ini penulis cuma menceritakan kronologi peristiwa bagaimana penentangan ini berlaku. Dari sebuah perbalahan kecil, bertukar menjadi penindasan secara halus. Namun sebagai anak Melayu yang pantang menderhaka para Dato-dato ini bersumpah untuk taat setia dan sanggup menjadi kambing hitam asalkan Sultan Pahang terselamat.

Namun antara perkara yang mengejutkan ialah semasa kedatangan British ke Pahang dan sebelum penentangan ini berlaku nampaknya Panglima Muda Lope iaitu Orang Besar Jengka telah pun melakukan penentangan terhadap British dan dialah orang yang mula-mula sekali menentang! dan dikatakan penentangan inilah yang telah membuka jalan kepada campurtangan Inggeris ke Pahang. Selain itu terdapat beberapa sosok misteri (pada saya) semasa campurtangan awal ini berlaku yang tidak dapat saya huraikan dengan panjang lebar kerana pelbagai sebab. 

Kedatangan British telah mengubah sistem feudal yang selama ini digunapakai oleh kerajaan Melayu dan antara yang diubah ialah sistem cukai iaitu dari cukai kawasan kepada bentuk bayaran pencen. Menurut penulis Sultan Ahmad bersetuju dengan bayaran pencen ini dan telah menitahkan agar semua pembesar menurut undang-undang baru ini. Namun dari sebulan membawa ke setahun dan akhirnya menjadi dua tahun. Akhirnya wang yang ditunggu-tunggu tidak juga diperolehi dan mula menimbulkan kemarahan para pembesar.

Akhirnya Dato Gajah dan anaknya Mat Kilau telah nekad untuk membunuh Clifford namun rancangan mereka itu telah dilaporkan oleh tukang masak Clifford berbangsa Melayu. Mereka dijemput naik ke atas bertemu dan tatkala itu Clifford berkata “Janganlah kamu memberontak menentang British, takda gunanya”. Kata-kata itu telah memutuskan niat kedua-dua mereka. 

Dalam keadaan yang serba susah itu akhirnya Dato Bahaman telah memutuskan untuk berunding dengan British melalui Sultan Johor. Namun kata sepakat tidak dapat dicapai. Inggeris sepertinya membuat muslihat dengan menambah jumlah wang kepada Dato Bahaman sebanyak $500 menjadikan semua sekali $1000. bagi Dato Bahaman jika diterima ia akan menjadi bahan fitnah untuk menghukumnya maka beliau menolak.
Sementara itu, Pati Bin Burok dan Mat Shah Bin Burok telah membunuh 5 orang Cina di Pulau Tawar. Dalam penyiasatan British Mat Kilau telah dituduh terlibat dalam pembunuhan itu. Mat Kilau cuba ditangkap oleh British namun mendapat tentangan hebat dari Dato Gajah dan seluruh penduduk Pulau Tawar. Mendengar peristiwa ini British dengan pantas mengawal pergerakan Sultan Ahmad. Dalam peristiwa ini juga dikhabarkan ramai tentera Sikh terbunuh melalui taktik perang gerila yang dilancarkan oleh mereka. Pada waktu ini Dato Bahaman mendiamkan diri kerana mahu menunggu keadaan pulih. 

Setelah beberapa berperang akhirnya Dato Gajah dan Mat Kilau berpecah kepada 2 kumpulan dimana Dato Gajah dan Mat Kilau membawa diri ke Hulu Kelantan. Mat Kilau semasa tiba di Hulu Kelantan, beliau telah disambut oleh para penduduk disitu. Penulis mengatakan semasa berada disini mereka telah diracun yang akhirnya membawa kepada kematian Mat Kilau dan dikuburkan di Ulu Leteh. Dato Gajah kemudiannya membawa diri ke Terengganu dan selepas beberapa ketika beliau meninggal dunia dan dikuburkan disana. 

Kisah ini agak tragis namun tidak dapat dipastikan sejauh mana kebenaran itu, walaupun satu berita gempar muncul pada tahun 1970.Namun didalam buku ini menyebut tentang anak Dato Bahaman bernama Mat Lela telah pulang ke Tanah Melayu selepas 1957. Adakah orang yang mengakui Mat Kilau itu adalah Mat Lela? dan dikhabarkan semasa “Mat Kilau” muncul, Sultan Abu Bakar tidak mahu menemui beliau sehingga “Mat Kilau” itu meninggal dunia.

Insha Allah saya dan team Geroda Merah akan menerbitkan semula buku ini pada tahun hadapan.



















Demikianlah Artikel Mat Kilau Difintah, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Mat Kilau Difintah ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Mat Kilau Difintah ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.