Sejarah Perisikan : Jack v Nippon

Sejarah Perisikan : Jack v Nippon - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Sejarah Perisikan : Jack v Nippon !! Semoga tulisan singkat dengan kategori Chiang Kai Shek !! CIA !! jepun !! kekejaman !! KGB !! MI5 !! Perisikan !! SS Hakone Maru !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Sejarah Perisikan : Jack v Nippon ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->



Sejarah Perisikan : Jack v Nippon


Dalam sejarah perisikan dan peperangan dunia terutamanya melibatkan Perang Dunia (PD) I&II sering kali kita disajikan dengan cerita perisikan dari Eropah terutamanya melibatkan pihak Berikat dan Nazi. Kemudiannya ke zaman Perang Dingin apabila melibatkan CIA, KGB dan MI5. Jarang sekali kita dalam melihat filem perang berdasarkan perisikan di kawasan Asia Tenggara dan Kepulauan Pasifik. Di Tanah Melayu terutamanya sejarah yang dipaparkan kebiasaanya melibatkan kekejamaan tentera Jepun dan kebaikan tentera British yang telah menyelamatkan Tanah Melayu dari “kekejaman” Jepun. Kejam Jepun disebabkan dia membunuh dan menyeksa orang tapi kejam British dia ambil maruah bangsa, isi perut bumi dan sejarah bangsa Melayu huhu...

Sejak tahun 1930 lagi Imperial Jepun telah menghantar perisiknya ke seluruh Tanah Melayu (TM) untuk meninjau keadaan geo politik Malaya. Perisik ini bukan sahaja di hantar ke sini malahan seluruh Asia Tenggara.

Di dalam buku terbitan kami iaitu “Tanah Baru Naga Selatan” ada kami ceritakan tujuan utama perisik Jepun ke sini dan siapa pula perisik yang di hantar ke sini serta Perang Sino-Jepun pada tahun 1937.

Selepas PD 1 dan Perang Jepun China di Manchuria, Imperial Jepun mula mengalihkan perhatian kepada TM dan Singapura. Perkembangan ini menyebabkan British Malaya mula melihat tindak tanduk British dengan berhati-hati. Walaupun begitu hubungan British – Jepun dalam Syarikat Konsesi 5 kuasa di China menyebabkan British melakukan misi risikan secara paling rahsia dan tidak di ketahui oleh sesiapun kecuali pihak yang terlibat. Sebelum tercetusnya PD II British menganggap mereka adalah lebih superior berbanding Jepun yang jauh ketinggalan dari sudut teknologi yang tidak dapat membantu para perisikan Jepun dalam melakukan tugas-tugas mereka. Kelemahan Jepun juga dikaitkan dengan kelemahan unit propaganda Jepun malahan di anggap lebih lemah daripada China. Hal inilah yang di jaja oleh British kepada seluruh dunia sebelum PD II. Perisik Jepun juga dianggap lemah kerana tidak tahu berbahasa Inggeris dan terlalu taat dengan sistem feudal yang ada. Ketaatan ini menyebabkan pihak British menganggap perisikan Jepun tidak mandiri. Kelemahan ini terbawa – bawa hingga ke TM dan membiarkan perisik- perisik Jepun masuk ke TM dan apabila mereka sedar semuanya sudah terlewat.

Pembabitan risikan Jepun di Singapura telah disyaki sejak sekian lama oleh British melalui kedutaan Jepun di Singapura malah British Singapura menganggarkan Kedutaan Jepun memperuntukkan $12 000 untuk aktiviti perisikan ini. Teori ini dikuatkan lagi dengan ketibaan kapal SS Hakone Maru pada tahun 1938 apabila pemeriksaan kapal menjumpai sebuah surat bertajuj yang dikatakan sebagai kod rahsia Pejabat Luar Jepun. Sebelum itu pada tahun 1934 Cawangan Khas British telag mengenalpasti kemasukan Katsujiro Kizaki dan Tetsuhiko Kaseda ke Singapura yang merupakan anggota perisikan tentera laut. Kedua mereka ini masuk ke Singapura sebagai wartawan walaubagaimanapun mereka telah di tangkap oleh cawangan khas dan polis telah menemui $8000 dan kamera milik Kizaki. Kizaki kemudiannya di minta hadir ke balai polis namun telah membunuh diri dengan memakan Cynide dan Kaseda juga membunuh diri di ibu pejabat CID Singapura. Menyedari bahawa kekuatan Singapura bergantung kepada Tentera Laut maka segala usaha telah dilakukan oleh pihak Jepun sejak pangkalan laut British Singapura ini dibina pada tahun 1932. Antara yang diperolehi ialah sebuah pelan Pengkalan Laut dari Robert dengan bayaran sebanyak $1300.

Pihak British yang telah menyedari kegiatan ini telah bertindak mengumpulkan seberapa banyak maklumat yang mungkin antara langkah yang di ambil ialah membincangkan semula perjanjian Anglo-British 1911 yang turut membabitkan Tanah Melayu serta mengambil kira perkara –perkara lain agar tidak bertentangan dengan isi perjanjian. Peraturan visa telah dikenakan terhadap Jepun bagi mengelak perisik-perisik ini masuk ke TM namun untuk mengelak dari memperlihatkan syak wasangka dan dikriminasi terhadap Jepun maka undang-undang ini ditetapkan kepada semua negara. Kesan dari tindakan ini pada tahun 1937 seramai 5 orang warga Jepun telah di halau keluar dari Singapura. Antara yang menarik ialah kisah Shohei Goma yang menyamar sebagai wakil akhbar Osaka Asasi Shinbum dan mempunyai hubungan dengan Rash Behari Rose yang sangat dikedendaki oleh British pada tahun 1915 kerana cuba membunuh Lord Hardinge. Shohei Goma menerima latihan di Sekolah Perisikan Jepun dan merupakan seorang pakar dalam perdagangan candu. Goma berlepas ke Jepun pada tahun 1938 dengan menaiki kapal SS Katori Maru.

Aktiviti propaganda juga dilakukan dan propaganda anti British dan pro Jepun telah berjaya tersebar ke seluruh Singapura. Eifuku Tora merupakan ketua Taichong Kongsi iaitu organisasi nelayan jepun di Singapura sejak sekian lama disyaki terbabit dengan aktiviti perisikan oleh British dan mereka juga dilihat terlibat dengan gerakan anti Chiang Kai Shek.

Sebagai penutup Cawangan Khas British juga terpaksa menghadapi aktiviti sayap kelima dari kalangan orang melayu,Cina dan India yang menyokong Jepun terutamnya melibatkan KMM dan ratusan ahli KMM telah ditangkap pada tahun 1941 sebelum PD II tercetus. Sesungguhnya kegagalan perisikan British adalah antara penyumbang kepada kegagalan British mempertahankan TM dan Singapura yang akhirnya jatuh ke tangan Jepun pada tahun 1942.


Demikianlah Artikel Sejarah Perisikan : Jack v Nippon, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Sejarah Perisikan : Jack v Nippon ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Sejarah Perisikan : Jack v Nippon ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.