Trivia 5 Hospital British Malaya

Trivia 5 Hospital British Malaya - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Trivia 5 Hospital British Malaya !! Semoga tulisan singkat dengan kategori alor setar !! british !! di !! hospital !! jururawat !! kajang !! malaya !! port dickson !! pulau pinang !! taiping !! zaman !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Trivia 5 Hospital British Malaya ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->



Selain daripada membawa kemajuan dalam pelbagai bidang pekerjaan, perubatan dan kesihatan adalah diantara perkara asas terpenting yang dibawa oleh kolonial British ke Malaya. Pada zaman dahulu perubatan masyarakat Asia Tenggara banyak menggunakan kaedah tradisional yang berasaskan kepada alam semulajadi. Walaupun begitu bidang perubatan Barat dianggap paling maju hasil daripada perkembangan ilmu Islam yang kemudiannya dikembangkan oleh Barat. Seiring dengan zaman tersebut dengan perluasan imperialisme untuk menguasai sumber alam Tanah Melayu, pihak British telah mencadangkan agar hospital dibangunkan dengan tujuan merawat pelbagai jenis penyakit yang ada di Tanah Melayu seperti taun,malaria, radang paru-paru dan lain-lain lagi.

Sebenarnya hospital-hospital ini ditubuhkan bagi merawat imigran-imigran Malaya yang berkerja di lombong-lombong dan pelbagai sektor yang diwujudkan oleh British. Disini admin kongsikan senarai 5 Hospital Tertua di Malaysia :

1) Hospital Taiping

Nama asal hospital ini ialah Hospital Wah Yong atau Hospital Papa yang ditubuhkan pada tahun 1880. Hospital ini mendapat bantuan para pedagang Cina namun diambil alih oleh kerajaan British dan bertukar nama menjadi Hospital Awam Taiping pada tahun yang sama. Hospital Taiping berkembang seiring dengan peredaran zaman namun bangunan asal tersebut masih kekal sehingga kini sebagai salah satu warisan kolonial yang terdapat di Negeri Perak.

2) Hospital Alor Setar

Hospital ini dibina pada tahun 1907 tidak jauh dari lokasi istana Kota Setar yang kini menempatkan bangunan SUK Negeri Kedah.  Hospital ini menjadi nadi kesihatan bagi semua penduduk Kedah dan seiring dengan itu pelbagai wad telah diwujudkan bagi menampung pesakit yang kian bertambah. Pada tahun 2007 hospital ini diturun taraf menjadi Klinik Kesihatan Kota Setar kerana pembinaan Hospital Sultanah Bahiyah disiapkan sepenuhnya.

3) Hospital Kajang

Ha, mungkin ramai ingat bahawa hospital paling awal di Selangor mungkin terletak di Klang memandangkan ia pernah menjadi pusat pentadbiran British-Selangor, Tapi sebenarnya Hospital Kajang dibina pada tahun 1889 merupakan hospital paling tua di Selangor dan terus berkembang hingga ke hari ini dengan pelbagai infrastuktur seiring dengan pertambahan dan kemajuan Kajang hari ini.

4) Hospital Port Dickson

Nama asal Port Dickson ialah Tanjung atau disebut Arang oleh masyarakat tempatan. Sesuai dengan kedudukannya sebagai bekas pelabuhan, kemudahan untuk mendapatkan rawatan bagi pelbagai penyakit zaman kolonial telah dibina disini pada tahun 1895. Tak banyak data tentang HPD ini..

5) Hospital Pulau Pinang

Hmm, sebagai salah sebuah Negeri Selat dan dianggap paling berpengaruh di Utara Malaysia, Hospital ini dibangunkan secara sementara pada tahun 1812 dan memberi perkembangan dalam bidang perubatan di negeri-negeri sekitarnya.  Pada tahun 1854 sebuah hospital sebenar dibangunkan oleh saudagar Cina bagi mengubati ketagihan candu yang melanda dikalangan pekerja-pekerja Cina. Hari ini kita masih lagi boleh melihat kesan senibina kolonial yang menjadi saksi bahawa penjajahan secara tidak lansung berlaku di tanah air kita.


Hospital British Pulau Pinang
Hospital Pulau Pinang

Hospital British Alor Setar
Hospital Alor Star 
Hospital British Kajang
Hospital Kajang

Hospital British Taiping
Hospital Taiping

Hospital British Port Dickson
Hospital Port Dickson


Walaupun kadangkala ada keburukan yang dibawa oleh British namun mereka turut juga menyumbang kepada pelbagai kemajuan kepada negara ini secara tidak lansung.. Namun perubatan moden ini sedikit sebanyak menidakkan keupayaan perubatan Melayu yang telah lama mekar sebelum kehadiran imperialis Barat.

Terima kasih buat semua jururawat dan para doktor yang bekerja siang malam demi menyelamatkan nyawa bangsa Malaysia dan seluruh dunia!!

Jururawat muda sekarang ni.. lawa-lawa pulak.. aiseh..bergetar tulang rusuk abang.. aummm!!

~Gambar dipetik dari

Perpustakaan Awam Negeri Kedah
Kementerian Kesihatan Malaysia
Hospital Kajang
Hospital Port Dickson
Teochiewkia.blogspot





Demikianlah Artikel Trivia 5 Hospital British Malaya , Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Trivia 5 Hospital British Malaya ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Trivia 5 Hospital British Malaya ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.