Tanah Baru Naga Selatan

Tanah Baru Naga Selatan - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Tanah Baru Naga Selatan !! Semoga tulisan singkat dengan kategori ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Tanah Baru Naga Selatan ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->




           

Sebenarnya saya tidak faham tentang orang Melayu bila menyentuh tentang persoalan kaum Cina dan saya juga merasa pelik kenapa sistem yang ada pada masa kini lebih memihak kepada mereka (Cina) sedangkan kuasa politik,tentera dan kesultanan semuanya pada tangan orang-orang Melayu. Apabila seorang Melayu bercakap tentang Cina dengan kata-kata sindiran atau provokasi , jelas mereka mengatakan kita ni bersikap perkauman. Tapi apabila mereka bercakap soal kita samada sikap,budaya dan  agama , kita dipaksa untuk menerima pendapat mereka. Kebodohan apakah ini? Atau memang ada sesetengah Melayu yang membiarkan diri mereka diperbodohkan atau memang bodoh?, yang jelas dan nyata pada pandangan saya ialah kita lansung tidak mahu mendalami sejarah dan falsafah mereka sedangkan mereka sudah lama memulakan langkah untuk menguasai kita sepertimana yang mereka lakukan di seluruh Negara Asia Tenggara. 

Rama VI
            Tahukah anda bahawa “quote” – “China are the Jews of the East”telah disebut oleh Rama VI (Vajiravudh) melalui sebuah surat khabar berbahasa Siam. Baginda berkata “persamaan antara Cina dan Yahudi ialah perkauman mereka”[1].Maka apakah sebenarnya yang berlaku di Thailand pada waktu itu?. Apakah sikap perkauman yang dinyatakan oleh Raja tersebut sedangkan moyang-moyangnya sendiri berdarah Cina (suku Teochiu) dan siapakah Cina yang dimaksudkan ini?.

  Jika anda teliti dengan sedalam-dalamnya sudah pasti akan berjumpa dengan beberapa kajian yang ditulis oleh orang Barat tentang siapakah golongan Cina ini (akan saya nyatakan dalam bahagian selanjutnya). Disini saya ingin bertanya siapakah pensyarah yang berpangkat Dr dan Prof Melayu di Malaysia yang menerbitkan kajian mereka tentang sejarah kaum Cina? Sekiranya ada saya amat berharap maklumat kajian tersebut dapat dikongsikan.  Jika anda sedar ada beberapa tokoh-tokoh akedemik Cina yang sangat mahir tentang sejarah Melayu dan telah menerbitkan sejumlah buku,makalah,jurnal dan kajian dan terdapat banyak lagi orang-orang Cina yang mengkaji tentang sistem politik dan sejarah Melayu. Jadi dimana kita sebagai Melayu pada hari ini? Tersepit dengan kemalasan dan kebodohan sendiri ataupun tidak berani menyatakan pendapat kerana memikirkan keadaan sekeliling?. Soal itu terserah, jika kalian suka maruah bangsa dijual maka serahkan saja kuasa politik kepada mereka. Jika anda tidak suka, berusahalah dengan apa jua cara untuk menyatakan pendapat anda. Ini Tanah Melayu bukan tanah kosong yang boleh dipugar oleh orang sesuka hati!. Tak perlu menjadi seorang hipokrit dalam menentukan perjalanan bangsa Melayu. Berdiri atas kaki sendiri apabila sudah ramai anak Melayu mara dan maju dalam pelbagai lapangan. Buktikan bangsa Melayu bukan bangsa yang lemah dan hina.

            Penulisan ini tidak akan menyentuh tentang politik kepartian yang tidak membawa apa-apa faedah untuk Orang Melayu. Cukuplah penulisan ini memberi sedikit sebanyak kesedaran tentang betapa lemahnya orang Melayu bila bercakap tentang soal ilmu dan kesabaran. Kita lebih suka membabi buta dalam membuat tindakan yang kebanyakannya merugikan bangsa kita sendiri.

            “Hidup Cina : Wang-Niaga-Politik-Wang-Niaga
             Hidup Melayu : Politik-Wang-Politik-Niaga-Politik”

            Inilah wajah sebenar kaum di Malaysia dari segi sejarah, bukan setakat zaman Merdeka malah sudah berlanjutan beratus-ratus tahun dahulu. Bila seorang Melayu bercakap tentang kemewahan dan ingin mencontohi Cina, dia pasti dikatakan tamak dan gila duit. Bila tidak berduit dia dihina oleh kaumnya sendiri. Kata mereka “hidup ini sekejap saja buat apa cari kemewahan, mati nanti segala yang ada bukan boleh dibawa masuk kedalam kubur”. Bila sudah mewah berapa ramai orang melayu sendiri yang mahu menjatuhkan beliau. Agama saja Islam dan mengakui dirinya muslim tapi sikapnya sudah sama dengan Yahudi! Atas faktor kemiskinan dan berpendapatan sederhana itu kaum Cina menganggap orang Melayu itu malas dan tidak suka bekerja malah mereka menghina taraf hidup kaum Melayu. Tapi apa boleh kaum Melayu lakukan? Maki hamun? Bersoal jawab? Atau berperang? Jika berperang mahu lawan dengan apa? Parang? Keris? Lembing?. Bukankah dengan kekayaan yang ada tadi sedikit sebanyak dapat membantu segala macam perkara dalam hidup ini?. Maka sikap busuk perut tadi perlu diubah!. Tidak perlu dibandingkan tentang soal rezki orang lain sedangkan kita sudah faham akan apa yang berlaku di Lauh mahfuz sebelum roh kita turun ke bumi. Ditetapkan segala-galanya untuk kita dan kita sendiri bersetuju akan ketetapan itu. Jika mahu dilahirkan kaya kenapa di hadapan Allah kalian tidak minta?. Maka sekali lagi konsep Islam dan akidah kita telah jauh menyimpang.
           
            Kita selalu berkata kepada kaum Cina bahawa mereka itu bangsa pendatang yang menjadi kuli di kawasan bijih dan ladang getah. Tapi sedarkah Orang Melayu bahawa mereka yang dilahirkan kafir itu datangnya bukan melenggang dan menghabiskan masa di kedai kopi. Mereka itu BERUSAHA untuk menjadi kaya dan bukan berserah kepada orang-orang politik dalam menentukan untung nasib mereka. Dalam kamus hidup mereka tiada istilah takdir, yang ada cuma untung,rugi dan nasib saja. Mereka datang dengan kapal dan menghabiskan masa berbulan-bulan sebelum tiba disini. Sesetengah mereka mati dibunuh lanun, ada pula ditipu dan kemudiannya dijual oleh bangsa mereka sendiri dan orang Barat dan ada pula yang menjadi pelacur. Namun pernahkan mereka menyatakan kesusahan tersebut? Mungkin ada tapi atas sebab sikap kita yang seperti “berudu didalam lopak air”
tidak nampak dan tidak mahu tahu siapa mereka. Maka kita menganggap mereka itu perampas. Tapi pernahkah kita terfikir siapa yang membenarkan kehadiran mereka kesini? Menurut sejarah sebelum datangnya Laksamana Cheng Ho sudah terdapat beribu-ribu orang Cina yang tinggal dan menetap di sekitar Selat Melaka. Namun mereka lebih menganggap kawasan-kawasan Selatan ini sebagai tempat persinggahan mereka sahaja. “Mereka datang dengan matlamat untuk mencari penghidupan, mengumpul wang sebanyak mungkin untuk sebahagian besarnya dihantar ke kampung halaman mereka sebelum mereka sendiri pulang ke tanah air”[2].

Rajah Brooke
            Setelah berlaku revolusi industri dan kolonisasi orang-orang Cina dibawa masuk dengan lebih ramai kerana penjajah menganggap mereka ini sebuah masyarakat yang rajin dan kuat berusaha namun dalam masa yang sama mereka tidak mempercayai kaum Cina. Salah satunya Raja Brooke yang pernah berkata “Saya tidak tahu sama ada untuk sangat mengagumi orang Cina untuk banyak kebaikan mereka atau membenci mereka kerana kecacatan mereka yang amat nyata, industri mereka melebihi mana-mana orang lain di muka bumi, mereka sangat kuat bekerja, sabar dan ceria; tetapi sebaliknya ia korup, lembut dan dendam, menyerahkan diri kepada pegawai atasan mereka dan zalim kepada mereka yang jatuh ke dalam kuasa mereka "[3]

            Sekali lagi siapakah dalang sebenar yang membenarkan mereka ini masuk? Adakah penjajah atau pemimpin tempatan?. Terserah kepada anda untuk menilai.

Bersambung...





[1]  Lord Of Rim – Sterling Seagrave ms 191
[2] China Ke Tiga; Terjemahan A.Hamid Omar – ms 28  dari buku asal bertajuk The Third China
[3] Lord of Rim – ms 149


Demikianlah Artikel Tanah Baru Naga Selatan , Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Tanah Baru Naga Selatan ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Tanah Baru Naga Selatan ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.