Kembara KSM Siri III – Masjid Tua Melaka : Menara Azan dan Menara Perang?

Kembara KSM Siri III – Masjid Tua Melaka : Menara Azan dan Menara Perang? - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Kembara KSM Siri III – Masjid Tua Melaka : Menara Azan dan Menara Perang? !! Semoga tulisan singkat dengan kategori ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Kembara KSM Siri III – Masjid Tua Melaka : Menara Azan dan Menara Perang? ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->






Masjid Kampung Hulu

Selepas itu kami meneruskan perjalanan ke Masjid Kampung Hulu, singgah disana terasa damai dan tenteram, walaupun tiba pada waktu tengah hari namun tak terasa lansung terik mentari. Ya mungkinlah akan ada yang cakap masjid ada segala fasiliti takkanlah nak panas. Emm.. Ntahla..mungkin kalian kena merasainya sendiri. Dipercayai Masjid Kg Hulu ini wujud sejak Islamnya Melaka yang bermakna ia sudah wujud selama hampir 600 tahun. Maka tidak hairanlah jika ada mereka yang datang membawa anak untuk mandi dan botol minuman untuk pelbagai kegunaan. Orang kata ambil berkat dan air kolah masjid pula tu.. khaifiatnya ada.

Admin sangat tertarik dengan binaan menara masjid itu begitu jugalah dengan lela rentaka yang terletak disitu. Saya cuba membayangkan bahawa masjid itu juga berfungsi sebagai menara kawalan manakala menara itu pula adalah menara tinjau sebab jika diamati dari beberapa rekod Portugis, kedudukan Masjid-masjid tua di Melaka ini sangat berhampiran dengan laut dan saya pernah lihat sebuah rajah dimana A Famosa pernah bersambung dengan menara Masjid Tengkera. Maka apakah kemustahilan kita tentang fungsi masjid-masjid tua ini menjadi benar?. Setakat ini kami hanya sempat melihat 2 masjid saja yang mempunyai lela rentaka dan bermenarakan batu. Apakah masjid-masjid tua yang lain mempunyai struktur yang sama?.

Bersebelahan masjid ini terdapat laluan lebih kurang 200m ke makam Almarhum Shamsudin Sumatrani dan disitu juga terletak makam para pahlawan dari Acheh yang menyerang Melaka pada zaman pendudukan Portugis di Melaka. Alhamdulillah makam ini telah dipulihara dengan baik oleh pihak PERZIM. Mungkin ramai lagi yang tidak tahu tentang makam-makam ini, maka admin nasihatkan pergilah melihat sendiri dan alami sendiri. Mungkin anda akan merasa satu perasaan dendam kerana dijajah dan peritnya melihat negeri Melayu yang lain dirampas oleh agama lain. Selama 130 tahun Melaka dijajah oleh Portugis dan terus dijajah sehingga 1957.

Sesungguhnya semua pihak harus melihat semula semua keadaaan ini dengan hati yang terbuka. Ini bukan zaman hendak berbalah siapa yang berhak di atas takhta, ini zaman yang penyatuan seluruh anak watan diperlukan bagi menghadapi mara bahaya yang kian mencengkam.

Selepas jihad merdeka di Melaka 300 tahun kemudian muncul pula kisah Perang Kedah Siam. Insya Allah akan dicoret serba sedikit sepanjang Kembara di Kedah tempoh hari. Apa pun dapatkan buku Gajah Putih Di Bumi Geroda : Perang Melayu Siam terbitan kami!

Alfatihah

Makam Pahlawan Melaka




Demikianlah Artikel Kembara KSM Siri III – Masjid Tua Melaka : Menara Azan dan Menara Perang?, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Kembara KSM Siri III – Masjid Tua Melaka : Menara Azan dan Menara Perang? ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Kembara KSM Siri III – Masjid Tua Melaka : Menara Azan dan Menara Perang? ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.