Imam As-Syafie Dan Kedudukannya Dalam Bidang Hadith

Imam As-Syafie Dan Kedudukannya Dalam Bidang Hadith - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Imam As-Syafie Dan Kedudukannya Dalam Bidang Hadith !! Semoga tulisan singkat dengan kategori ARTIKEL !! Biografi Tokoh !! HADITH !! Status Facebook !! Ulama' dan Tokoh !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Imam As-Syafie Dan Kedudukannya Dalam Bidang Hadith ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->




Kebetulan ternampak status ustaz Syed Shahridzan tentang teguran terhadap sebahagian orang yang merendah-rendahkan Imam As-Syafie kerana tidak ada riwayat As-Syafie dalam Sahihain (Sahih Al-Bukhari dan Muslim).

Status berikut boleh dibaca disini: 

Saya nak tambah sikit apa kata ulama' hadith tentang kedudukan Imam As-Syafie dalam dunia hadith.
Harmalah bin Yahya (wafat 243H) , salah seorang murid Imam Syafie mengatakan bahawa Imam As-Syafie adalah Nasirul Hadith.
قال حرملة: سمعت الشافعي يقول: سميت ببغداد: ناصر الحديث

Imam Ahmad bin Hanbal (wafat 241H) , kawan merangkap murid Imam As-Syafie memuji hebat Imam As-Syafie sebagai orang yang paling faham/pakar Sunnah pada zamannya.
قال أحمد بن حنبل - من طرق - عنه: إن الله يقيض للناس في رأس كل مائة من يعلمهم السنن، وينفي عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- الكذب.
قال: فنظرنا، فإذا في رأس المائة عمر بن عبد العزيز، وفي رأس المائتين الشافعي


Abu Zur'ah Al-Razi (wafat 264H), pakar ilal dan nuqqad hadith dizamannya kata tidak ada hadith As-Syafie yang cacat/silap.
ما عند الشافعي حديث فيه غلط

Juga diakui oleh Abu Daud (wafat 275H) :

وقال أبو داود السجستاني: ما أعلم للشافعي حديثا خطأ

Bahkan Az-Zahabi (wafat 748H) mengatakan bahawa Imam As-Syafie thiqah, hujjah dan termasuk huffaz hadith.
هذا من أدل شيء على أنه ثقة، حجة، حافظ
-----
Jadi siapa yang mengatakan Imam As-Syafie tak pakar hadith hanya disebabkan riwayatnya tiada dalam Sahihain, maka dia tersilap besar dan buta akan kedudukan Imam As-Syafie dalam dunia hadith.

Dia tak faham 2 perkara:
1. Apa manhaj Syaikhain dalam Sahihain.
2. Dia tak tahu siapa Imam As-Syafie!


Wallahua'lam

Ad-Dien Abdul Kadir
21 Syawal 1437 Hijrah


Demikianlah Artikel Imam As-Syafie Dan Kedudukannya Dalam Bidang Hadith, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Imam As-Syafie Dan Kedudukannya Dalam Bidang Hadith ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Imam As-Syafie Dan Kedudukannya Dalam Bidang Hadith ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.