Sriwijaya - Mencari Bulan Yang Hilang

Sriwijaya - Mencari Bulan Yang Hilang - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Sriwijaya - Mencari Bulan Yang Hilang !! Semoga tulisan singkat dengan kategori ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Sriwijaya - Mencari Bulan Yang Hilang ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->



Kisah 35 buah Armada Kapal Parsi

Kajian dan penulisan kali ini sebenarnya sudah 3 tahun saya tangguhkan disebabkan ianya sekadar hypotesis picisan yang tidak ada estetika di peringkat pengajian tinggi. Saya sangat percaya dan yakin bahawasanya nenek moyang kita bukanlah terlalu "benak" dalam menerima Islam. Cuma kita sendiri yang perlu melihat dengan skop yang lebih luas dan berfakta. Pesan saya jadilah penilai yang baik. Berfikirlah dengan akal dan kudrat bukan dengan nafsu semata! 

Menurut buku “L’Empire Sumatranais” terdapat 35 buah kapal-kapal dari Parsi belayar meninggalkan Yaqut ( Ceylon – pada hari ini disebut sebagai Sri Lanka) menuju ke Sriwijaya pada 717M dan singgah selama lima bulan sebelum meneruskan perjalanan ke Tiongkok (China). [1]Perlulah dijelaskan disini bahawa Parsi yang disebut pada ketika itu berada didalam kekuasaan Daulah Umaiyyah.

            Sebelum dilanjutkan lagi tarikh 717M itu, marilah kita lihat sedikit apakah yang menyebabkan “kehadiran” mereka. Sekitar tahun 710M Panglima Qutaibah Ibn Muslim telah sampai disempadan China (Tiongkok)* tapi serangan beliau telah terhenti setelah wafatnya Khalifah al-Walid[2] manakala Panglima Muhammad ibn al-Qasim telah menyerang Muran (Baluchistan-Afganistan) bersama 6000 tentera Syria antara tahun 711M - 712M. Antara kota yang ditawan ialah kota pelabuhan al-Daybul yang mempunyai sebuah patung Buddha dan kota al-Nirun (Hydrabad-India)  sehinggalah kota Multan (utara Punjab) pada 713M [3] yang pada ketika ini berada dibawah kekuasaan  Raja Daher yang memerintah kerajaan Sind, sebelum berlakunya penaklukan Sind terdapat suatu berita tentang segerombolan lanun telah menawan kaum wanita para pedagang muslim yang tinggal di Yaqut, Gabenor al- Hajjaj Ibn Yusof as Saqafi telah meminta supaya Raja Daher menyelamatkan para tawanan tersebut , tetapi permintaan tersebut ditolak atas alasan beliau tidak mempunyai kuasa keatas mereka. Atas alasan tersebut maka Negeri Sind*(terletak didalam Pakistan hari ini) telah ditakluk dan di Islamkan secara rasminya.[4]Seterusnya pada 725M pasukan Islam telah sampai di Malwa dan seterusnya melanjutkan pembukaan Kashmir pada tahun berikutnya.

Pada 718M Raja Indravarman telah mengutus sepucuk surat memohon agar diutuskan kepada baginda seorang ulama yang boleh mengajarkannya tentang Islam. Inilah petikan surat Maharaja Sriwijaya kepada Khalifah Umar Abdul Aziz.[5]

"Dari raja kepada Raja yang berketurunan dari seribu raja, yang kandangnya dipenuhi dengan beribu gajah dan kawasan taklukannya adalah dua sungai yang mengairi tanam-tanaman, wangi-wangian, pohon pala dan kapur wangi, yang wangiannya semerbak sehingga 12 batu jauhnya…kepada raja Arab, yang tidak menyekutukan tuhan dari tuhan yang satu. Beta telah menghantar hadiah, yang tidak seberapa sebagai tanda persahabatan dan beta harap agar anda menghantar seseorang yang dapat mengajarkan ajaran Islam serta menunjukkan undang-undangnya."
(Ibnu Rabbih 860-940 Masihi). [6]

Menurut catatan China Raja Jayanasa telah menghantar wakil ke China buat pertama kalinya pada tahun 695M. Kemudian tiba pula wakil dari Raja Sri Indravarman pada tahun 702,716,724M[7]
dan kemudian pada tahun 728 dan 742M dibawah nama Raja Liu-teng-wei-kung[8] Suatu kenyataan yang tidak pernah dibangkitkan ialah usaha-usaha dakwah yang dijalankan Khalifah Umar Abd Aziz pada717M-720M, hubungannya telah membawa kepada pemelukan Islam oleh Srindravarnman iaitu Raja di Jambi pada 718M, secara tidak lansung menukarkan nama Sriwijaya kepada Sribuza. [9]Kenyataan itu agak ganjil tetapi ia bukanlah perkara mustahil kerana Dinasti Ming ( 1398M- 1644M) pernah didakwa ialah sebuah Kerajaan Islam.[10] Namun sepanjang penelitian saya sedikit kepelikan iaitu pada 720M hubungan diplomatik antara kedua negara seolah-olah terhenti disitu sahaja setelah Raja Indravarman dan Khalifah umar mati pada tahun yang sama malah tiada pula percubaan untuk menafsirkan nama pengganti Raja tersebut.

            Kebanyakan ahli sejarah alam Melayu bersetuju bahawa telah berlaku perhubungan antara Sriwijaya-Umayyah berlaku secara tidak lansung, memandangkan keduanya memiliki keutamaan perdagangan di kawasan-kawasan India hingga ke China . Menurut sumber China, orang Ta Shi ini membeli hasil dagangan seperti rotan dan bijih timah dan dibawa pulang ke Yaman. [11]Saudagar-saudagar dari seluruh dunia juga menjalankan perniagaan dan membeli hasil barangan di bumi Sriwijaya pada waktu itu.

            Namun terdapat pula catatan yang agak “istimewa”  apabila dirujuk kepada sumber – sumber bukan Islam. Konon nya seorang pendeta Buddha bernama Vajrabhodi telah menemui 35 buah kapal dagang dari Parsi di pelabuhan Yakut (Ceylon) pada awal kurun ke 8M yang kononnya membawa hasil dagangan permata. [12]Pendeta ini kemudiannya menumpang kapal dagang ini untuk sampai ke Srivijaya [13]dan pada tahun 720M Vajrabhodi telah belayar ke Kuil Jianfu di Chang’an, China, yang menemaninya ketika itu ialah Amoghavajra. [14] Jadi atas pendapat manakah harus kita rujuk? Memang benar setakat ini pembuktian secara arkeologi tidak lansung menjumpai apa-apa yang menjurus kepada Islamisasi di sini. Namun setelah huraian yang begitu panjang yang telah saya berikan adakah ini suatu kebetulan atau penipuan sejarah kita?. Fakta yang begitu pendek mengatasi huraian Islam yang begitu panjang, ini sesuatu yang menakjubkan!



**Harap-harap Ustaz Zainul Asri baca artikel saya ini.. hehe

[1] Sejarah umat Islam Jilid 4- m/s 427; Buya Hamka
* In 751 the Muslims defeated a Chinese army at Talas,north of Oxus River, in what is now Kyrgystan. Saudi Armco World Vol 56, Number 4 – Paul Lunde
[2] Sejarah dan Kebudayaan Islam – m/s 124 ; Prof Dr. Ahmad Shalaby
Serangan ke atas Sind telah berlaku sejak zaman Khulafa ar-Rasyidin lagi namun gagal untuk menawan kawasan tersebut sehinggalah ke zaman Khalifah al-Walid. Muhammad Ibn al-Qasim telah menyerang kawasan Mukran atau Baluchistan (Afganistan) pada 710M bersama 6000 tentera dari Syria seterusnya menakluki kawasan Sind pada 711-712M. Antara kawasan yang ditawan ialah pelabuhan al-Daybul (mempunyai sebuah patung Buddha) serta kota al-Nirun(Hydarabad). Serangan ini dilanjutkan pula pada 713M sehingga ke kawasan Multan di utara Punjab – History of The Arabs Jilid 10-m/s 211; Philip K Hitty. Selepas dipanggil pulang pada 714M, penduduk India memberontak dan akhirnya kawasan Islam cuma kekal di kawasan Debalpur - Heroic Hindu Resistance to Muslim Invaders (636 AD to 1206 AD) – m/s 17; Sita Ram Goel.
[3] Sejarah dan Kebudayaan Islam – m/s 128 ; Prof Dr. Ahmad Shalaby
* Negeri Sind kekuasaannya berada disepanjang sungai Indus.
[4] Selepas dipanggil pulang pada 714M, penduduk India memberontak dan akhirnya kawasan Islam cuma kekal di kawasan Debalpur - Heroic Hindu Resistance to Muslim Invaders (636 AD to 1206 AD) – m/s 17; Sita Ram Goel.
[5] Asia Tenggara Tradisional – m/s 64 Abdul Rahman Hj Abdullah
*Islamic Studies - SQ. Fatimi
[6] Nama sebenar beliau ialah Ahmad Ibn Muhammad Ibn Abd Rabbih, dilahirkan di Cardoba,Sepanyol semasa era Daulah Umayyah. Beliau merupakan seorang penyajak terkenal pada era itu. Penulisan beliau yang terkenal ialah Al-Iqd al Farid (The Unique Necklace) dan buku sampingannya pula bertajuk ‘Uyun al-akhbar (The Fountain Stories). – Wikipedia.
[7] “Again embassies are recorded from Fo-che under the years 702 and 716, while eight years later, in 724, an ambassador described as Kumàra (perhaps crown prince) presented to the emperor two dwarfs, a Zengi (Negro) girl, a troupe of musicians and five-coloured parrots, and the emperor, in his turn, conferred a title on the Kumâra and gave him hundred pieces of silk before sending him back to his country; a title was also conferred on the king of Sri Vijaya who is called Che-li-to-lo-pa-mo (Srïndravarman?). The present of multi coloured parrots by yet another embassy is recorded in 728. The last of the embassies of this period falls in the beginning of 742 A. D. when another prince of Sri Vijaya visited the Chinese court and the emperor conferred another title on the king who had sent the embassy.” -Bulletin de l'Ecole française d'Extrême-Orient - m/s 252 Nilakanta Sastri K. A. I. Sri Vijaya.
[8]The Indianized States of South East Asia – m/s 83-84; G.Coedes
[9] Sejarah umat Islam Jilid 4
[10] Asia Tenggara Tradisional – m/s 65 Abdul Rahman Hj Abdullah (USM)
[11] CHAU JU-KUA- m/s 119 -120 (Nota) ;
Nama Ta-shi adalah sebutan kolektif untuk beberapa negara. Terdapat sepenuhnya seribu banyak negara, tetapi dari orang-orang yang kita tahu nama ini terdapat hanya beberapa ini. Terdapat negara Ma-li-setahun kapal meninggalkan Kuang clou semasa atau selepas bulan kesebelas (Disember) dan bahagian akhir dengan angin utara, boleh menjadikan negara ini dipanggil Lan-li (Sumatera) dalam empat puluh hari. Di sini mereka perdagangan, membeli Sapan-kayu, timah, dan rotan panjang yang berwarna putih. Pada tahun berikutnya, pada musim sejuk, mereka menetapkan ke laut sekali lagi dan, dengan angin timur laut memihak kepada mereka, mereka membuat pelayaran ke negeri ini Ma-li-pa, (ic, pantai Hadramaut di Saudi) dalam beberapa masa enam puluh hari.
[12] Ships and the Development of Maritime Technology on the Indian Ocean – m/s 115 ; Ruth Barnes & David Parkin
[13] L'EMPIRE SUMATRANAIS DE CRÎVIJAYA- m/s 7; GABRIEL FERRAND
When Vajrabodhi arraived in Sri Lanka he saw 35 ship Persian vessel dock at port. However, these Persian vessels were bound for ports futher east than Sri Lanka, and it was one of these that Vajrabodhi travelled to the Kingdom of Fo-Chi (San Fo Chi/ Srivijaya)
[14] Cultural and Cosmological Impact of Iranian Civilization in Vietnam and Peninsular Areas of South East Asia – Prof Shahab Sutudeh Nejad. 


Demikianlah Artikel Sriwijaya - Mencari Bulan Yang Hilang, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Sriwijaya - Mencari Bulan Yang Hilang ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Sriwijaya - Mencari Bulan Yang Hilang ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.