Kongsi Gelap Melayu : Baiah Yang Di Lupakan

Kongsi Gelap Melayu : Baiah Yang Di Lupakan - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Kongsi Gelap Melayu : Baiah Yang Di Lupakan !! Semoga tulisan singkat dengan kategori Baiah !! Gelap !! Kongsi !! Kongsi Gelap Melayu Di Negeri-Negeri Utara Pantai Barat Semenanjung Tanah Melayu !! Mahani Musa !! Naqsyabandiyah !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Kongsi Gelap Melayu : Baiah Yang Di Lupakan ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->




 
Kongsi Gelap Melayu
Petikan KL Gangster

KGM buat pertama kalinya di kesan di Pulau Pinang pada tahun 1867 walaupun terdapat pendapat yang mengatakan asal KGM ini berlaku di Bukit Kaplu Kedah pada zaman Tengku Anom dimana seramai 40 org panglima Kedah yang telah bersumpah akan taat kepada Tengku Anom demi mendapatkan semula Negeri Kedah dari Siam. 

KGM ini merupakan cabang dari tarikat Naqsyabandiyah yang bertujuan untuk menarik semula orang Melayu (murtad) kepada Islam. Golongan murtad wujud disebabkan sebilangan Melayu menyertai Kongsi Gelap Cina (KGC). Disebabkan KGM berasal dari tarikat maka wujudlah perkataan jemaah. Pada peringkat awal KGM ia ditubuhkan oleh golongan Jawi Peranakan @ Mamak yang kemudiannya tersebar luas kepada orang Melayu terutamanya di negeri Perak, Kedah, Perlis dan kemudiannya merebak ke seluruh Malaya. KGM ini berpecah kepada 2 pihak iaitu Bendera Merah dan Bendera Putih.

 Sepanjang tempoh penubuhan KGM, pegawai2 British menganggap KGM ini tidak merbahaya sehinggalah berlakunya gerakan 13 Mei. Secara dasarnya penubuhan KGM ini adalah untuk mengimbangi pengaruh KGC ke dalam kawasan penduduk Melayu yang kebanyakkannya berpusat di kawasan perlombongan. Walaubagaimana pun lama kelamaan KGM ini mula berpecah atas alasan haluan yang tidak sama.

Hari ini kita menyaksikan pelbagai kumpulan kongsi gelap dari pelbagai jenis kaum malah dipercayai PATI yang datang kesini turut menubuhkan kongsi gelap mereka sendiri yang pada awalnya bertujuan melindungi kaum mereka dari penindasan akhirnya bertukar menjadi gerakan yang keras dan merbahaya. 




Sumber : Kongsi Gelap Melayu Di Negeri-Negeri Utara Pantai Barat Semenanjung Tanah Melayu 1821-1940-an. Oleh : Mahani Musa.


Demikianlah Artikel Kongsi Gelap Melayu : Baiah Yang Di Lupakan, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Kongsi Gelap Melayu : Baiah Yang Di Lupakan ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Kongsi Gelap Melayu : Baiah Yang Di Lupakan ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.