Gauthama Buddha Berdarah Melayu?

Gauthama Buddha Berdarah Melayu? - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Gauthama Buddha Berdarah Melayu? !! Semoga tulisan singkat dengan kategori buddha !! Gautama !! merong mahawangsa !! phra ong mahapudisat !! Sriwijaya !! suvarnabhumi !! tarikh salasilah kedah !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Gauthama Buddha Berdarah Melayu? ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->





Hikayat Merong Mahawangsa menurut At Tarikh Salasilah Negeri Kedah dipercayai siap ditulis pada 1179M pada zaman Sultan Muazzam Syah. Dalam ATSNK dikisahkan bahawa pembuka Kedah berasal dari Parsi dan terdapat beberapa misteri yang tersimpan di dalamnya dan apabila dibuat perbandingan dengan HMM ternyatalah ia jelas. Saya anggap misteri itu sudah saya bongkarkan dan akan saya kongsi dari masa ke masa.

Raja Merong Mahawangsa ni campuran perkataan Sanskrit. Merong tu maksudnya Naga/Ular Besar. Bila dikaitkan dengan Buddha seringkali Merong dikenali sebagai Ular kepala 7 dan ada pelbagai berhala Buddha seperti ini wujud. Setakat dok belek2 dalam google ni kisah Naga Buddha ni paling banyak disebut oleh Thai dan Laos.

Tapi dari sisi lain Raja Merong Mahawangsa juga di sebut sebagai Phra Ong Maha Pudisat I yang bermaksud Raja Yang Mencapai Nirwana Paling Tinggi (dalam ajaran Mahayana).

Pada awalnya saya rasa Raja Merong tu ialah Raja Naga yang melindungi Buddha tu tapi lama-lama fikir dua nama ni seperti kombinasi nama seorang Raja yang bila ditakrifkan sebagai

Raja Menaungi Buddha atau Raja Pelindung Buddha,

Phra Ong Maha Pudisat (Bodhisattva) pula bermaksud Raja Jelmaan Buddha atau Raja Yang Mencapai Nirvana?

Apapun Raja ni memang seorang penganut Buddha mazhab Mahayana.

Penulis hikayat dalam mana-mana tempat pun akan cuba gambarkan Raja itu adalah anak tuhan/wakil tuhan. Jadi bila semak 7 nama lain pun nak lebih kurang je.

Antara misteri lain dari kisah ini ialah kewujudan Lembah Bujang di Sg Merbok yang menjadi pusat pemerintahan awal Kedah Tua. Bhujangga bermaksud Ular, makanya Lembah Bujang bermaksud Lembah Ular.

Dalam teks2 lain dipercayai ibu Gautama berasal dari Suvarnabhumi dan berkemungkinan besar berbangsa Melayu. Dari sudut lain pula penganut Buddha paling ramai di Asia Tenggara berbanding India yang dikatakan pusat keagamaan Buddha. Terdapat 3 jenis mahzab Buddha iaitu Mahayana, Hinayana dan Theravada.

Oleh itu dengan segala ciri-ciri yang ada ini apakah ajaran Buddha berasal dari sini? Kerana Kedah dan Palembang pernah menjadi pusat keagamaan Buddha yang mengatasi India dan biara2 Buddha yang wujud di India pula dibiayai sepenuhnya oleh Raja Sriwijaya.

Paling menarik ialah mengapa sehingga kini belum banyak data daripada India yang menceritakan tentang Melayu berbanding rekod-rekod China kecuali berkaitan Hinduism.

Akhir kalam, selama ini kita melihat sejarah dari kaca mata barat dan bukan dari kaca mata tempatan oleh itu seringkali terdapat percanggahan dalam perihal sejarah.  Saya tidak menolak kajian2 mereka namun kita harus berhati-hati menilai semula pandangan kita mengikut bangsa kita sendiri. Sila klik link dibawah untuk memahami hal ini

http://kitabsejarahmalaya.blogspot.my/2017/07/melawan-penjajahan-hikayat-dan-sejarah.html


MHR




Demikianlah Artikel Gauthama Buddha Berdarah Melayu?, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Gauthama Buddha Berdarah Melayu? ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Gauthama Buddha Berdarah Melayu? ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.