SEJARAH AWAL BRITISH DI BORNEO

SEJARAH AWAL BRITISH DI BORNEO - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang SEJARAH AWAL BRITISH DI BORNEO !! Semoga tulisan singkat dengan kategori Borneo !! british !! Charted !! Company !! Marudu !! North !! sabah !! sarawak !! Teluk !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema SEJARAH AWAL BRITISH DI BORNEO ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->






Pada tahun 1763, Sultan Sulu telah bebas daripada penguasaan Sepanyol apabila Manila telah ditawan oleh British. Pembebasan ini menyebabkan Sultan Sulu menyerahkan kawasan yang dikenali sebagai Sabah kepada British. Sebenarnya kawasan tersebut telah diserahkan kepada Sultan Sulu pada tahun 1622 oleh Sultan Brunei kerana membalas jasa orang-orang Sulu menghapuskan sebuah pemberontakan. 

Pada tahun 1773 barulah pihak Kompeni Hindia Timur membuka penempatan di Pulau Balambangan yang terletak di Teluk Marudu. Namun pada tahun 1775 kawasan tersebut telah diserang oleh orang-orang Sulu dan telah ditinggalkan. Pada tahun 1803 kawasan tersebut telah dibuka sekali lagi dan dibiarkan begitu saja sehinggalah James Brooke datang pada tahun 1839.

Sepanjang tempoh 1803-1839 itu kawasan pantai Sabah menjadi sarang-sarang lanun manakala kawasan hutannya yang tebal pula didiami oleh orang Murut dan Dusun yang biasanya “mengayau”. Setelah kedatangan Brooke barulah kawasan-kawasan lanun ini dihapuskan satu persatu dan setelah usaha penghapusan ini selesai Sultan Brunei telah menyerahkan Labuan kepada James Brooke pada tahun 1846 dan sejak itu bermulalah penjajahan Sabah secara moden.

Akibat daripada kekacauan dan kelemahan pentadbiran Brunei akhirnya North Borneo Charted Company telah berjaya mengambil alih Sabah manakala James Brooke pula menumpukan penguasaannya di Sarawak. Pada waktu yang sama Belanda lebih menumpukan perhatian mereka di kawasan Kalimantan namun tidak dapat dipastikan sejauh mana penguasaan itu berlansung.

Dipetik dan diolah dari buku :

Sabah Satu Kajian Geografi Tempatan, DBP, 1982.

''Saya orang Malaya tapi saya anggap Sabah dan Sarawak saudara saya!''


Demikianlah Artikel SEJARAH AWAL BRITISH DI BORNEO, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan SEJARAH AWAL BRITISH DI BORNEO ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi SEJARAH AWAL BRITISH DI BORNEO ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.