Ringkasan Buku dan Rakaman Suara semasa Bicara Buku di Pesta Buku Selangor

Ringkasan Buku dan Rakaman Suara semasa Bicara Buku di Pesta Buku Selangor - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Ringkasan Buku dan Rakaman Suara semasa Bicara Buku di Pesta Buku Selangor !! Semoga tulisan singkat dengan kategori ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Ringkasan Buku dan Rakaman Suara semasa Bicara Buku di Pesta Buku Selangor ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->




Perang Melayu - Siam merupakan perang yang paling lama dan paling kompleks dalam sejarah Melayu moden dari abad ke 18 hingga abad ke 20. Perang ini juga merupakan perang yang paling lama menimpa bangsa Melayu di kawasan utara Semenanjung Tanah dan telah memakan masa selama hampir 150 tahun. Di dalamnya terisi penuh suka dan duka rakyat di utara tanah air iaitu Kedah, Perak, Patani, Kelantan dan kawasan Selatan Thai yang kita kenali hari ini. Ia merupakan sebuah sejarah yang kekal terpahat dalam ingatan kita sampai bila-bila. Pengkajian ini lebih tertumpu kepada kisah perjuangan rakyat Kedah yang paling banyak menerima kesan semasa penjajahan Thai pada masa yang lalu. Walau bagaimanapun buku ini juga akan cuba memberi gambaran kepada kempen – kempen peperangan yang melibatkan semua negeri-negeri Melayu dengan Siam dari 1767-1842.


             Diantara kuasa dan dendam diantara keinginan bertakhta dan menyelamatkan rakyat diantara bijih timah dan kemajuan negeri. Pihak istana Kedah telah sedaya upaya mengatasi kesemua masalah ini dengan penuh ranjau. Penjajahan ini tamat secara rasminya apabila Perjanjian British – Siam ditanda tangani pada tahun 1909 yang telah menghilangkan sebahagian besar kawasan Kedah dan memisahkan Patani dari dunia Melayu. Setelah 136 tahun pemisahan Selatan Thai dari Negeri - negeri Melayu fakta yang biasa kita baca ialah punca peperangan di Kedah datangnya daripada pengkhianatan oleh golongan bangsawan Kedah sendiri yang menginginkan kekuasaan bagi diri mereka sendiri. Hal yang sama berlaku kepada hampir kesemua negeri – negeri Melayu yang lain iaitu Perak, Selangor, Patani, dan Kelantan yang pada waktu itu menerima kesan secara lansung daripada Kerajaan Chakri. Namun kesilapan dari dalam dan pengkhianatan yang berlaku telah memudahkan lagi tentera Thai menakluk, menjarah dan membunuh semua orang Melayu di negeri tersebut.

            Namun kajian ini juga ingin membawa kepada satu sudut lain yang mungkin akan membuka minda anda tentang apakah penyebab – penyebab lain yang membawa kepada keinginan Siam untuk menguasai Negeri – negeri Utara dan Ligor yang berusaha sedaya upaya untuk menguasai selatan Thai. Hari ini walaupun terpisah dari sudut kenegaraan namun hubungan budaya dan sejarah bekas negeri- negeri Melayu namun semuanya kekal sehingga kini. Kajian ini bukanlah bersifat akademik ia sekadar penulisan biasa yang diharapkan mampu memberi sedikit gambaran tentang keadaan yang berlaku serta segala penulisan didalam buku ini adalah bersifat pandangan peribadi penulis semata – semata. 

            Pada dasarnya kajian ini mungkin dianggap sebagai sebuah bahan penulisan yang menyambung atau mengumpulkan hampir kesemua kajian-kajian terdahulu namun ternyata dalam membuat pengkajian ini telah ditemukan pelbagai pendapat, hipotesis dan teori yang berbeza dari sejarawan seluruh dunia. Masing-masing melihat Perang Melayu-Siam ini dari kaca mata mereka yang tersendiri. Di kaca kita sebagai mangsa sudah pastilah kita melihat tindakan Thai itu tersangat kejam dan tindakan British pula begitu menganiayakan kita. Namun tidak pula bagi pihak Thai kerana sebagai penakluk sudah pastilah nafsu untuk menguasai tiap inci tanah di Alam Melayu ini begitu membuak-buak. Manakala British pula lebih kepada sikap opportunisnya yang datang semata-mata untuk memonopoli laluan perdagangan utama dunia pada ketika itu.
            Walaupun begitu agak menjengkelkan apabila penulisan British samada dari sudut rekod rasmi,jurnal dan sebagainya mereka mendakwa bahaawa mereka merupakan sekutu kepada Sultan Kedah sedangkan tiada satu pun tindakan yang diambil oleh mereka menguntungkan pihak Kedah kecuali di pihak mereka semata. Seharusnya kita tidak harus lagi terpengaruh dengan dakyah yang seperti ini kerana sepanjang tempoh 1767-1842 British lebih mementingkan kedudukan Thai dan ia terbukti apabila British menyerang Burma pada tahun 1824 sedangkan mereka hubungan mereka adalah lebih lama berbanding dengan hubungan British-Thai. Walaupun terdapat sebilangan pegawai British di Pulau Pinang menyebelahi Sultan Kedah namun keputusannya tetap sama iaitu Kedah tetap juga terjajah pada akhirnya.
            Kesan daripada sejarah ini muncul pada tahun 1850an dan seterusnya apabila British menguasai negeri-negeri Melayu sedikit demi sedikit manakala Thai pula mencengkam kawasan-kawasan selatan dan Segenting Kra. Kajian ini belumlah sempurna kerana terlalu besar lapangan kajiannya yang secara tidak sedar menimbulkan pelbagai pendapat tentang apakah sebenarnya yang berlaku kepada sejarah Melayu semenjak kedatangan British pada tahun 1767 itu. Terpenting sekali dalam menilai semula sesebuah sejarah semua pihak haruslah menumpukan memahami situasi, politik dan keadaan semasa yang berlaku pada waktu itu. Sejarah harus dilihat dengan lebih luas konteksnya bukan seperti melepas batuk ditangga yang pada akhirnya tidak menyelesaikan apa jua masalah-masalah dalam sejarah terutamanya di peringkat bawahan dan generasi akan datang.
 Kepada Allah Kita Berserah!.
Gajah Putih Di Bumi Geroda
ISBN 978-967-13777-1-0
RM 50.00

Maklumat lanjut sila layari fb
https://www.facebook.com/KitabSejarahMalaya/



Sebahagian rakaman video yang dapat kami kongsi semasa Bicara Buku "Gajah Putih Di Bumi Geroda:Perang Melayu Siam 1767-1842 dengan kerjasama Taman Pustaka  di Pesta Buku Selangor pada hujung Julai yang lalu.






Demikianlah Artikel Ringkasan Buku dan Rakaman Suara semasa Bicara Buku di Pesta Buku Selangor, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Ringkasan Buku dan Rakaman Suara semasa Bicara Buku di Pesta Buku Selangor ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Ringkasan Buku dan Rakaman Suara semasa Bicara Buku di Pesta Buku Selangor ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.