Sifat Melampau assobiyah Melayu

Sifat Melampau assobiyah Melayu - Selamat datang di blog Sejarah Aceh, Info kali ini adalah tentang Sifat Melampau assobiyah Melayu !! Semoga tulisan singkat dengan kategori Arabisasi !! Malayuwiyah !! sakit mental !! semangat kenegerian !! ini bermanfaat bagi anda yang membutuhkan. Dan untuk anda yang baru berkunjung kenal dengan blog sederhana ini, Jangan lupa ikut menyebarluaskan postingan bertema Sifat Melampau assobiyah Melayu ini ke social media anda, Semoga rezeki berlimpah ikut di permudahkan sang khalik yang maha kuasa, Selengkapnya lansung lihat infonya dibawah -->



Orang Melayu ni sebenarnya assobiyah secara mereka tidak sedar. Pada hemat saya mereka akan memandang bangsa Melayu sebuah bangsa yang mulia dan amat tersentuh apabila apa saja pengkisahan, perbincangan atau penulisan yang bertemakan Melayu dimunculkan di mana saja. Setelah hampir 3 tahun saya melihat, menilai dan membaca perbincangan orang Melayu didalam fb ni saya lihat Orang Melayu ini bersifat perkauman namun tidaklah kuat sepertimana Arab kerana :


1. Orang Melayu tidak suka ada dikalangan kaumnya menjadi Arabisasi, Baratisasi dan lain-lain sebagai contoh kerana bagi kebanyakkan orang Melayu mebudayakan cara Melayu adalah lebih mulia dan lebih kuat jatidirinya.

2. Orang Melayu menganggap semua orang berkulit sawo matang adalah Melayu walaupun negara-negara tersebut ada sebahagian darinya tidak suka disebut sebagai Melayu.

3. Orang Melayu tidak suka semangat kenegerian/kesukuan melebihi bangsa Melayu itu sendiri. Contohnya errr..

4. Orang Melayu akan menyokong apa jua produk buatan Melayu asalkan jangan ada "babi". Disebabkan ini juga orang Cina terpaksa tukar nama syarikat kepada nama Melayu ataupun mengambil pekerja-pekerja Melayu supaya orang Melayu membeli barangan mereka. Kuasa pembeli milik orang Melayu. Ingat tu!

5. Bab politik memang nampak sangat berpecah disebabkan masing2 ada kepentingan tapi hakikatnya benda ni berlaku dalam semua kaum. Orang Melayu je terlebih gedik dan ada suara kata kalau tak buat mcm tu orang Cina dan India akan bersatu dan bila pilihanraya mereka akan menang sebab majoriti kaum. Jadi pada bab ni kalau ada calon Melayu undi jela Melayu kurang lebih kita tetap majoriti. Kaum lain boleh buat takkan kita takleh buat...Nak main politik ni biar cerdik sikit ye...kekeke

6. Orang Melayu tak suka agama,bangsa dan negaranya di cabar dan institusi kesultanan di ganggu gugat oleh mana-mana pihak kerana bagi marhaen Sultan adalah lambang kesatuan mereka.
Secara kesimpulannya, untuk memahami semua keadaan ini, kena banyak baca buku. Memahami persekitaran dan keadaan sekeliling secara tidak lansung dapat mengimbangi pemikiran dan tindakan kita.

7. Hari ni orang Melayu yang terlebih atau tak reti agama atau belajar agama separuh jalan akan kata Melayu ni assobiyah melampau sedangkan dia sendiri tak fikir bahawa di Malaysia ni, orang melayulah pendokong kuat agama Islam. Persoalannya bagaimana agama hendak kuat kalau bangsa yang menganutinya goyah?.

Definisi asobiyyah yang diberi oleh Nabi Muhammad SAW dapat difahami menerusi hadith Baginda SAW :

Seorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadith) bertanya: Wahai Rasulullah, adakah dianggap ashobiyyah, puak orang yang sayang kepada kaum bang
sanya? Jawab Baginda s.a.w.: Tidak, tetapi ashobiyyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman. (hadith riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya) Imam Al-Munawi ketika mensyarahkan perkataan Ashobiyyah lalu berkata:
“Iaitu membantu kezaliman…” (rujuk Aun Al-Ma’bud)


Tapi guru saya pernah cakap "hijab ilmu tak dibukakan kepada semua orang selagi dia tidak berusaha. Masing-masing ada kelebihan dan sudut pandang maka raikanlah perbezaan pendapat itu".

-Empayar Malayuwiyah-
"Hidup Bermaruah Mati Syahid"


Demikianlah Artikel Sifat Melampau assobiyah Melayu, Semoga dengan adanya artikel singkat seperti Informasi postingan Sifat Melampau assobiyah Melayu ini, Anda benar benar sudah menemukan artikel yang sedang anda butuhkan Sekarang. Jangan lupa untuk menyebarluaskan informasi Sifat Melampau assobiyah Melayu ini untuk orang orang terdekat anda, Bagikan infonya melalui fasilitas layanan Share Facebook maupun Twitter yang tersedia di situs ini.